Tuesday, March 25, 2014

belajar dari 239 dan 529

Angka angka manusia yang membuatkan saya belajar banyak perkara. Untuk hidup yang kadang alpa kadang hanyut.


"bah, angin kuat , kalau terjatuh dekat laut belakang ni kemana kita? " aku bercanda dengan abah yang larang kami menghampiri  ke arah natural bridge , Albany, barat Australia. Yang kami dapat memandang dari jauh.
"sampai kutub selatan". kata abah malas layan.
"jadi orang pertama ke kutub cara jimat, kalah Dr Sharifah Mazlina , aku tambah", tujuan menyakat
"kalau survive". Abah malas layan . memang tak perlu layan pun . bukan tak nampak dengan ombak hempas ganas, angin kencang musim sejuk , dalam jangan tanya , aku pun berkilometer jauh berdiri dari batuan natural bridge untuk pos nampak nan indah.


itu kisah 2 tahun dulu , siapa menyangka laut yang jauh di selatan perth ini ada kisahnya sendiri. membuat dunia memandang pada sebuah negara di asia tenggara , apabila pesawat sistem penerbangan Malaysia (MAS) yang membawa penumpang serta awak kapal seramai 239 orang terhenti di situ. Masih mencari jawapan kerana seharusnya pesawat menuju ke Asia Timur (Beijing) . 1650miles from Augusta sebuah tempat terpencil di Perth.

Saya bukan jurutera aviasi mahupun pembawa kapal terbang , jadi saya tidak mahu cerita tentang kapal terbang. Yang saya mahu cerita , saya terpesona mengambil iktibar dari coreta Maira Elizabeth Nari dan isteri pramugara Mohd Hazrin iaitu Puan Intan Maizura , gaya bahasa mereka sungguh buat saya terdiam. Kuatnya kalian, Allahuakbar , bagaimana sekuat itu mereka siapkan diri mendepani berita yang kesudahannya cukup cukup sedih. Memetik kata kata faisal tehrani seorang penulis profilik dalam kolum Malaysiakini : "Selama 17 hari, Maira Elizabeth Nari telah menunjukkan kepada seisi dunia betapa ia seorang perempuan yang teguh. Ia berusaha mempamerkan kepada dunia, ia adalah seorang perempuan nan bercinta. . Faisal juga menambah :"Kelihatannya Maira, kami semua perlu belajar daripadamu. Di manakah kekuatan, dan reda yang kau perolehi itu? Sungguh Maira, redamu itu adalah reda orang mukmin.As-Sadiq pernah ditanyai, “Bagaimanakah mengetahui orang mukmin adalah seorang yang Mukmin?”. As-Sadiq telah menjawab, “Dengan penyerahan dirinya kepada Allah dan keredaanya terhadap kebahagiaan dan kesengsaraan yang ada padanya.” Benar Maira, anda dan ramai lagi keluarga membuat saya belajar perkara besar iaitu redha pada Qada' dan Qadarnya. Think positive and keep being positive. Mengambil memori yang muluk indah untuk terus dikenang dan optimis pada hari mendatang. Belum lagi membaca instagram Puan Intan Maizura , choked sebak tapi redha dan pasrah dia yang saya belajar . Redha pada ketetapan. Mengeluh tidak sekali


itu kisah di hemisfera selatan , manakala hari yang sama di sebuah negara di Afrika Utara . Yang direntap rasa keadilan dan merdekanya . 529 orang dijatuhkan hukuman gantung sampai mati . Gila apakah As sisi dan rejimnya? Manakah letak ruang di dalam hati tentang menghargai hak bersuara? Melihat wajah wajah mereka yang langsung tiada kesedihan malahan semangat tinggi buat aku pasti , mereka inginkan syahid sebagai ganjaran dalam menuntut keadilan . 

529 nyawa itu buat aku terfikir, 30 tahun ini apa usaha aku ke arah Islam? apa aku ini manfaat untuk yang lain? pasti aku mengharap biarlah hari yang lepas dan InsyaAllah yang dikurniakan mendatang aku juga diberi peluang menjadi wanita solehah. Teringat kata mufti menk waktu aku ke program hari ahad lepas :Affirm the true value of faith talk buat aku rasa macam ada penukul yang mengetuk kepala. Wake up , u had done nothing than u still thinking for walk the talk. Change yourself to be good . I didnt said what had done pass is 
terrible but I need to change to potray me myself as good muslim .

So its time to take the good path or not ...is our choice 


p/s: from her instagram ada gambar hakak " sis sasha, I pray that one day you will be wearing hijab permanently. you're sweet." 


No comments: