Thursday, May 10, 2012

Tetamu Allah -UMRAH --kisah aku

kisah satu tahun dulu ...tapi aku kena angkat tangan surrender sebab aku tulis panjang , lepas tu aku gagal kalau suruh tulis travelogue ..jalan pandai , tulis baik aku menulis random story , kisah semasa .takpe aku buat cubaan satu . Kenapa dah setahun baru nak tulis ? owh sbb sibuk kisah BERSIH dekat dua al haram jadi mcm teringat kisah di sana ...ni aku cut short jelah ikut mana rasa ingat.

Kredit utama : Puan penaja --nenda tercinta(wan) dan partner in crime sepupu saya : Syahidah Adnan

KL-JEDDAH -MADINAH  (31/3/2011)

Pesawat Mas , 30minit lewat bertolak , pepaham je lah agency sampai beratus ,lepas tu seat bersepah je , jadi ada makcik2 yang mula nak duduk dengan anak cucu , ada yang tak dpt duduk dengan gang ..jadi rasa siapa ada pengalaman ini syabas number 1 :anda berjaya lepas kesabaran pertama ..sampai pramugari buat announcement , duduk dulu nanti lagi lambat flight nak gerak

Sebelum itu , agency syarikat saya pergi ni siap pesan dekat Mekah kena 10x sabar , aku husnozon ni dengan harapan pergi sana memang banyak test.  ok flight gerak dekat pukul 4 ,sepanjang flight cerah je sebab kami ke horizon grid + , sampai jeddah remang maghrib tiba , nenek aku guna wheelchar sendiri , jadi cousin aku naik bus dari Jeddah International Airport ke Airport Haji dan aku dpt peluang naik mcm crane forklift tu ..ada hikmah wan naik wheelchar. sampai sana sebab wan dgn wheelchar aku +wan dah terpisah dengan syieda cousin aku, nasib ada mat bangla cuci sungguh suci hatimu yg tolong check jemaah Msia dah turun dari tingkat dua, dialah bagikan declaration pass bagus mamat tu , alhamdulillah settle urusan immigration . Nak ambil beg , owh dah jumpa beg pertama beg aku , dua lagi kejap conveyer tak berbunyi ..tunggu ..tunggu ...dah sudah , nasib wan atas wheelchair tolak dekat tepi suruh wan tidur ..tunggu , keadaan dah panas , segala mcm mak nenek pesawat dari pelbagai negara dah sampai dan dah amek beg , aku dengan syieda pantang dengar bunyi conveyer terus meluru nak check kalau beg kami , jemaah lain pun sama , yang tua dah pakat tidur di merata ceruk tempat. yang muda dah macam tunjuk perasaan , mencari setiap sudut ,..habis aku mula praktis saie dekat airport dulu , tergerak hati Allah tak bagi aku datang , lepas tu hati kanan aku kata ,..sabar ini dugaan kedua .Yang makcik pakcik agak outspoken dah menala telepon call mas, kedutaan dan mcm2 lagi. time tu mula frust aku tak reti ckp arab , sebelah kiri hati kata padan muka hang siapa suruh ponteng kelas arab sbb tengok cerita mexico , apa kau ingat Miss Thalia tu boleh tolong kau ckp mexico ..ok keadaan dah mula havoc , 5 jam kami tersadai dengan budak nangis ..tapi satu aku stress , ada sesetengah ketua kumpulan buat derrrrk je , katanya rileks benda mcm ni memang slalu terjadi ..OMG , aku tak boleh accept, redha pasrah pun bertempat derr .tengok jenis jugak , lepas 6 jam mcm keadaan serabut , kamu bayang tiba jeddah jam 7 mlm , pukul 12 tak keluar lagi dari airport pak arab pun pandai main april fool apa ...barulah datang orang MAS arab , aku tak faham apa diborakkan cuma aku tahu last skali , conveyer bunyi , ambil bag ,..perut dah lapar , mata dah ngantuk ...

Nasib kami rombongan 17 orang , bawah 30 -2 orang , 16 PEREMPUAN , 1 LELAKI ,  bawah 40 2 org , lain atas 55 ...cool rite , since 17 org boleh conquer dua seat skali , aku tak sedar apa dah , sedar2 dah sampai RNR , tak pandai ckp arab takpe sbb majoriti orang kat mekah boleh cakap melayu , rupanya agensi aku ikut tak belikan makanan kena beli sendiri , experience satu ckp melayu rojak campur arab tambah perisa janji perut kami bertiga ok ... lepas RNR , aku sambung tidur , sedar2 dah sampai satu lagi RNR , solat subuh ...remang subuh dah kelihatan ...jeddah -madinah 7-8 jam perjalanan ...sampai madinah jam 9 pagi , urusan hotel , sarapan ..aku sambung tidur ...sejam lepas tu JUMAAT PERTAMA di bumi MADINAH ...ia kali pertama dalam sejarah saya solat jumaat ...layan gambar chapter 2 dibumi madinah aku cerita kejap lagi


crane bawa jemaah yang naik wheelchair , seorang waris boleh ikut serta ,itupun fight dulu dengan pak arab dia tak bagi waris ikut, kami kata kamu nak tolak ke?


Apaguna trolley yang banyak jika beg tidak kunjung hadir???


penantian tibanya beg dengan penuh sabar 10x

No comments: