Wednesday, May 2, 2012

Bersih : Panas tidak sampai ke petang 1.0

Rasanya dah ramai yang menceritakan pengalaman join rally BERSIH masing masing bukan sesekali pengalaman membersihkan jalan ... tp membersihkan sistem pilihanraya

Sebelum aku mengomel panjang diharap sesiapa yang membaca tolong bukak website tanya lebai google dan fahamkan 8 tuntutan ..maka aku pergi demi percaya demokrasi utk Malaysia masih ada selagi sistem pilihanraya dia tulus. Aku bukan pergi atas niat untuk agenda pembangkang atau nak tengok tukar pemerintahan melalui streets demo . Tapi aku masih kekal percaya Malaysia mampu menjalani peralihan kuasa atau sang pemerintah masih mampu berkuasa dengan jalan BERSIH. itu sebab aku tak kisah kalau kawan baik aku atau kawan2 aku kata dia BN itu hak dia sepertimana aku punya hak berkata aku pilih PR. Bagi aku bila negara Maju , politik kena clean bukan nak pilihanraya buat rakyat mcm lembu korban suap sana sini ...dan bagi aku jadi macam  United Kingdom , politik mudah penggal ni bagi conservative , penggal depan bagi labour --- jadi rakyat dapat benefit banyak. Aku juga percaya pilihanraya Bersih itu bilamana hak mengundi untuk rakyat malaysia yang masih bernyawa bukan yang dah mati atau orang asing dari planet marikh .

ok cukup membebel cerita bersih 3.0 saya bermula , 3 orang -saya , adik dan kekasih dia jadi guard, bawak satu DSLR niat nak snap picture orang pegi street demo . Malam tu prepare garam siap, ubat gigi juga semua masuk bekas yang confirm A+ takde curiga, kenapa buat mcm ni? sbb pengalaman mereka yang pergi Bersih2.0 ada spot check .Kami juga tak pakai baju cetak BERSIH atau Himpunan Hijau sebab bagi kami yang kena tangkap sebelum bertempur. Mula ukur route --ok sebelum tu kaki aku terseliuh masih tak baik , orang ada twitter aku tahulah mcm mana gigih aku doa agar boleh jalan berdemonstrasi.  pikir punya pikir kami ambil route Himpunan Hijau -alasan sebab klcc kalau attack stay dlm bangunan , takkan polis berani kacau dlm KLCC ramai pelancong walaupun tahu KLCC tempat dimana arwah Baharudin meninggal. Kami naik monorail , time tu dekat monorail brickfield pasukan polis baru briefing terus ke Raja Chulan , dari situ kami terus naik pathway berbumbung terpanjang yang beraircond di malaysia terus ke KLCC . Sampai di KLCC , kami terkejut sebab senang je pakai baju himpunan hijau/bersih tak seperti bersih 2.0 kena tangkap, orang pun rilek rilek je .. kami pelik

Sempat lagi pegi makan , qada hajat , beli earplug (cet takde LRAD habis rm je) , tengok ramai pegi tingkat 2 kami follow rupanya mereka dah separuh keluar dari KLCC and crowd paling ramai dari sana. Aku time ni dah sedia , kalau polis tangkap aku masuk balik bangunan tapi aku tengok polis mcm buat perbarisan , aik pelik ..ok berjalan kaki dengan satu kaki aku kena letak segala ubat bagai melangkah ke arah dataran maybank ..rupanya bila jalan ramai2 nampak tempat tu dekat je. Sepanjang jalan banyak kereta yang bunyikan hon dan shell dekat changkat raja chulan tu aku isytiharkan bankrap sebab ramai orang membeli belah di situ , sampai Maybank himpunan hijau gabung dengan crowd bersih , macam pesta aku tengok , dengan bendera negeri , sepanduk anti LYNAS , kalungan bunga besar serious kalau ada kereta berhias aku pun akan confuse aku pergi bersih ke aku pegi pesta flora. Aku ambil keputusan naik atas bukit menara maybank nak shot gambar punya pasal plus kalau ada FRU aku tak yah nak lari gile2 sbb kaki aku ni memang memungkinkan orang pertama kena cekup since BERSIH2.0 aku ingat lagi footage depan maybank kena sembur teruk. Duduk lah situ dalam setengah jam , sampai habis aku berbual dengan akak anak umur setahun , berbual lagi dengan akak anak kembar , duduk tweet , duduk gelak ngan adik aku sambil follow orang chant "bersih, bersih " , "tolak lynas"---yang ni aku panas hati line tetiba dah jadi kosong , kena keluarkan simcard dua kali ...maybe orang ramai (aku husnozon ni) tp aku dpt tahu ada phone jammers ..mmg cm haram kalau korang buat phone jammers

Lepas tu ramai ramai menuju masjid jamek , sempat aku masuk kedai runcit jual rempah , penuh kot kedai tu tapi ada satu pengalaman best , kedai tu sempit macam besar stor rumah aku ,namun kami manage buat laluan keluar masuk , bukan tu aje , siap kami tolong satu sama lain ambil air utk yang dibelakang, takde kira kamu siapa ..cool kan??? ckp cool kalau tak aku bagi tear gas karang. maka lepaklah kami di Maybank depan OCBC , time ni sepasukan polis mula berundur dan tempat diambil oleh Medic Team --dlm hati aku kata ini mcm himpunan hijau ni plus polis mesti dah rasa nothing to worry so dia berundur lah ...solat zuhur adik aku n bf dia dekat blakang OCBC --adik aku sorang je perempuan time tu ..(aku ABC) ...dlm kami dah habis chant , nyanyi negaraku yang aku kira dari KLCC ada dekat 5x , kalah perhimpunan sekolah weh , aku ckp kat adik kita ke belakang skit duduk dekat area stesyen LRT , alasan penat dah weh , panas ...lepas tu aku tengok crowd makin ke belakang , makin ke belakang ..aku tengok twitter dah ada masuk dataran , aku mula panas , mana aci , aku masih stuck kat masjid jamek , dlm hati lembap weh field comander masjid jamek ni , aku ckp ngan adik aku , kita follow jalan belakang macam orang lain ni terus ke dataran tempat prestige lagi nostalgic..masing2 ok ..time ni phone kejap ok , kejap haram  ...banyak haram dari ok

sampai jalan belakang --masjid India lalu jambatan , nampak kedai ...kami lapar tak makan tengah hari , jadi kami singgah makan dulu

weh ...penatlah type ...aku sambung next timelah ...nurkasih pun ada episode , kisah tear gas part 2 ,..ni kisah muluk2 belaka ...


jadi lepas tengok gambar cuba tanya dekat mana kroniknya kami???

No comments: