Monday, May 7, 2012

The Lady In Yellow --- AUNG SAN SUU KYI

" Aris , walaupun jauh beribu batu , tapi semangat mu ku bawa  di bumi myanmar "

     Karya sendiri (dulu perahsan nak jadi poetry )yang aku simpan di celah helaian buku catatan tahun 1999 -form 3, kali pertama aku tertarik membaca kisah wanita besi -Aung San Suu Kyi ASEAN ini ialah apabila dia tidak pulang ke United Kingdom dihari pengkebumian suaminya  Michael Aris, aku mencari jawapan kenapa? kenapa? tak sayang suami ke dia? ..sebelum tu aku faham myanmar di bawah junta yang aku assume sure jiwa heartless, jenis main tembak dan suu kyi dikenakan tahanan rumah ...what is tahanan rumah all about? duduk dlm rumah forever or boleh keluar kawasan rumah sahaja? Lagi satu aku suka tengok muka anak suu kyi si Kim Aris tu (blush , blush)...tahun 1998 dan 1999 Malaysia juga mengalami peristiwa political sejarah sendiri , jadi selepas itu aku mcm letak tepi apa jadi dengan Myanmar /Burma dan yang aku faham pergolakan lama sejak zaman Jeneral Aung San ayah Suu Kyi .. sebab kau tak rasa bosan ke cerita dia tak habis habis suu kyi kena tahanan rumah --bila nak habiskan? Sanction economy , tak dpt masuk bawah ASEAN ..semua pressure has put on junta tapi still nothing change.


         Sehingga hari ini , selepas aku tonton the lady lakonan Dato' Michelle Yeoh , waktu trailer keluar aku dengan fara (roomate uni) dah semangat kental nak tengok ..lepas tu orang sibuk cerita The Lady is must watch movie , aku mula terketar tangan dan kaki ..sampai hari tu sebab tak dapat keluar , search dekat youtube aku tengok yang version Myanmar ..nasib sampai separuh tersilap shut down so I told to myself , dia suruh sambung wayang ...dan tadi pergilah aku menonton wayang ...melihat dari naratif sudut suu kyi , michael aris, anaknya perjuangan menuntut sebuah demokrasi dan kebebasan dari sebuah ketakutan ..itu mesej ..2100 tahanan politik dan ramai lagi di dera, di rogol serta di bunuh adalah sejarah yang tidak bisa terhapus dalam mencipta sebuah damai demokrasi. Barulah aku faham apa itu tahanan rumah , tiga kali dikenakan , dinafikan hak untuk kedua -dua anaknya berjumpa ibu tersayang dan jawapan kenapa dia memilih negara dari suami sendiri tika sebelah dari dirinya sudah tiada buat selamanya.  Jadi aku juga dapat jawapan kenapa dia senyum yang aku rasa tanpa rasa kali pertama dia jumpa kembali anaknya di sempadan thai -myanmar .

               Jawapan dia : seorang wanita , anak general yang diangkat ketua tentu dia bertanggung jawaban pada amanah yang ada , bayangkan kalau dia balik UK , terus tak boleh masuk Myanmar , apa akan jadi pada pengikut dia ? tentu semangat mereka patah ..dalam ditangkap semua pimpinan kanan pun dan yang tinggal cuma suu kyi , parti suu kyi tetap menang pilihanraya (aku seloroh , SPR dia bagus eh) dengan majoriti besar 392 vs 10 . Lagi satu tanpa teknologi canggih mereka masih tetap menang dan benarlah ..tyranny itu akhirnya akan musnah

             Dari persembahan cerita, agak mudah ditonton , jalan cerita yang bergerak dalam susunan mudah faham , ekspresi michelle yeoh memang A class dan yang penting buat aku tak nak dengar setiap kali gun shoot part.



"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it ― Aung San Suu Kyi, Freedom from Fear




siapa suu kyi baca di sini ya
         
"u might be do not care about politic , but politic care about you "

No comments: