Sunday, March 18, 2012

sampai bila nk rasis???

Lama sungguh untuk siapkan post ini , luahan hati yang banyak aku padam lepas tu terkena writer block , lepas tu ada gene M =MALAS dan lepas tu more attractive dengan twitter dan ke FB zuckenberg ...sahih macai mark zuckenberg gak aku ni ... maka aku biarkan dalam save mode ...memang banyak lepas tu dari aku

Aku tertarik bercerita kisah ini bila satu hari tengah separa sibuk buat access risk health , ada forward email masuk dan ayat terakhir dari email itu , we must vote out MCA and Gerakan from rules this country , jeda ...lama aku diam sebab momokan selama ini cuma kita je orang melayu duk getik and gedik nak jatuhkan hegemoni UMNO tapi bangsa lain tak kisah , bangsa lain masih mampu mengangkat parti berasas kaum yang selama ini sebagai juara bangsa mereka . Email itu membuktikan itu sebuah usaha dari rakan bangsa lain yang mahu satu sistem keadilan di tegakkan dan bukan lagi parti perkauman mahupun parti yang korup .Jika saya kekal menolak parti rasuah dan korup , mereka juga sama ... saya teringat 901 air mata kemenangan tertumpah dari cubicle kerja menerima berita jam 9 pagi bahawa lawak fitnah 2 berakhir , saya jenguk cubicle sebelah Donald sahabat tionghua juga bergenang air mata meraikan sebuah kemenangan yang mungkin bukan mutlak tetapi ada cahaya di lorong yang gelap.

Saya bersekolah di sebuah sekolah yang dulunya missionary selama 11 tahun bermaksud dari sekolah rendah hingga sekolah menengah , selalu waktu hari pertama kelas cikgu akan pastikan tidak ada seorang pun boleh duduk dengan partner sebangsa ...tukar tempat , jadi dari tingkatan 2 ada seorang kawan baru saya dapat nama dia Claudia Marcia Sta Maria , nama macam minah saleh tapi dia bangsa serani campur Cina  (Claude if u read my entry do contact me since we lost contact after I'm in the university ==my biggest mistake i think! miss my old time with u *cry cry*) , sampai tingkatan 5 kami bersama , selalu jadi teman berbual , pinjam kerja sekolah (pengawas mcm aku nikan busy) dan paling best waktu tahun baru cina saya kena buat 2 , 3 hari penuh beg bawak limau mandarin dari dia since her mum is Chinese , saya belajar toleransi bangsa .

Namun ia berubah bila di matrikulasi dan IPTA saya di sebuah institusi yang 80% adalah Melayu dan mungkin 90% adalah Islam , saya semakin jauh dari kelompok dua bangsa lain. Saya di dalam lingkungan kelompok selamat dan mula rasakan saya perlu kepada perjuangan bangsa kita .Tegas saya nyatakan TIDAK salah langsung untuk kita memperjuangkan bangsa kerana , Allah berfirman :"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali kaum itu sendiri mengubah nasibnya , 13:11" . Memang kita perlu berusaha memajukan diri, ubah kotak pemikiran , kejar ilmu sebanyak mungkin , banyak membaca dan keazaman mengubah nasib hidup. Setiap kali aku malas belajar mama akan petik dari riwayat abu naim :Kemiskinan membawa kepada kekufuran dan hasad mengatasi qada' dan qadar (link:sini) . Tetapi jangan sampai kita letak dalam memajukan bangsa kita dengki khianat nak hancurkan orang lain dan setahu aku Islam tidak pernah ajar , nabi Muhammad sendiri tidak pernah letak hak ekslusif Islam itu kepada Arab “Wahai manusia, Tuhanmu hanyalah satu dan asalmu juga satu. Kamu semua berasal dari Adam, dan Adam berasal dari tanah. Keturunan, warna kulit, bangsa tidak menyebabkan seseorang lebih baik dari yang lain. Orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah yang paling takwa. Orang Arab tidak lebih mulia dari yang bukan Arab, sebaliknya orang bukan Arab tidak lebih mulia dari orang Arab. Begitu pula orang kulit berwarna putih dengan orang kulit hitam dan sebaliknya orang kulit hitam dengan orang kulit berwarna putih, kecuali karena takwanya.” 
Maka di mana sebab untuk aku berkata , untuk membenci bangsa lain , kita sudah 54 tahun merdeka , kita perlu keluar dari kotak , fahamkan mereka jika mereka tidak faham tentang bab halal dan haram serta isu isu lain , fahamkan sehingga mereka owh begitu ! 

            Kenapa tiba tiba dari ruang kelompok selamat saya menukar prinsip dan kotak cara berfikir? kerana saya diterima kerja di sebuah syarikat antarabangsa yang majoriti dikuasai oleh bangsa sambut hari Imlek , permulaan agak kekok namun saya belajar ada unsur positif yang saya ambil , saya tidak nafikan masih ada yang rasisme , masih bersikap memandang rendah kepada saya dan mencurigai kemampuan saya , namun setelah 4 tahun saya kata saya harus kehadapan , tunjukkan kemampuan saya lebih dari mereka dan buktikan saya mampu lakukan apa kerja yang mereka buat . Namun , generasi muda yang graduan seusia saya lebih bersikap mudah bertoleransi dengan saya dan tidak lagi bersikap sebelum zaman merdeka mungkin dan kesemua mereka dari IPTA , masalah PTPTN yang sama dan duduk di Kuala Lumpur yang serba mencengkam kewangan

Unsur positif pertama : Saya belajar peka hal sekeliling, dalam kesibukan membuat kerja tiba tiba ada bunyi kuat ,mereka terus bangun dari cubicle, saya masih duduk --maka saya simpulkan itu sebab utama mereka cepat menerima perubahan dan analisa mereka pantas.

Unsur positif kedua : Kerjaya saya menuntut lebihan tugas masa , kes kes sukar dan kadang kadang hampir tewas --mereka tidak merungut tetapi mencari alternatif , bayangkan dari kesilapan di sesetengah kes saya diajar ia mampu menjadi pengalaman berharga untuk kes kes yang mendatang --- saya suka prinsip mereka : peluang tercipta tatkala kita didalam krisis/kegawatan --jadi tidak ada masalah yang tidak mampu diselesaikan

Pengalaman saya:
1.Bulan Puasa : kerana tugasan yang banyak , kami terpaksa tapau makanan ke office dan buat kerja namun bila mereka ternampak  kelibat saya , terus ramai ramai makan dalam bilik meeting , terima kasih kawan kerana anda hormat , saya sering ingin ceritakan kepada anda tentang kisah yahudi zaman Rasulullah yang masuk syurga kerana marahkan anak dia makan di khalayak tika bulan ramadhan , moga kamu yang menghormati ini di beri hidayah Allah

2. Sambutan Hari Jadi : bos tanya , Ida mau celebrate makan apa ..saya cakap japanese food , kami pergi awal 12.00 sebab mereka tahu1.30 petang saya perlu solat zuhur , pergi ke pavillion sampai di sana ada beberapa restoran makanan jepun tapi tiada status halal , dalam group ada 6 orang ahli termasuk saya , mereka yang bertanya dan menyoal kepada pemilik kedai tentang halal dan haram , lebih lagi soalan mereka ada letak sake atau tak sehingga kami jumpa restoran teppanyaki yang halal baru mereka kata ida , I saw halal logo there kita makan sini ...ya saya terharu hari jadi saya di sambut meriah dan mereka menitik beratkan aspect halal untuk santapan saya.

3. Tukar Hadiah hari Christmas : itu tradisi di department saya , maaf sebelum saya masuk dan beberapa rakan lain saya tidak pasti samaada yang Muslim ada bagi penerangan , jadi bila kami memberitahu kenapa kami tidak boleh turut serta kerana itu lambang perayaan agama mereka faham , jadi mereka membuat alternatif keluar dari bulan December dan hanya pada bulan 2,3 untuk permainan secret admirer tidak langsung bermotif tukar hadiah Christmas .

Di klip ini juga bukti sewaktu di luar rumah pasong slim river penahanan 20 mahasiswa yang kena tahan kerana malam new year (malas explain semua faham kenapa) cuba lihat di sebalik jalan mak cik dan pakcik ni bangsa apa ya? kisah 1 january 2012 dan mungkin kita perlu sudah keluar dari kelompok dengki khianat rasa iri dan segala mazmumah kisah bangsa ... kita Malaysia , apa guna belajar 11 tahun kata kita bersatu tapi hakikat sebenar kita masih bergaduh? kita masih membenci satu sama lain ..dan helaian di sini buat saya menangis bahawa cahaya bersatu padu itu masih ada , satu Malaysia yang sebenar catatan dari merdeka review


*segala penulisan ini ialah daripada pengamatan saya yang mungkin tidak sama dengan anda , bagi saya mudah toleransi , saya suka dengan sahabat adik saya: ayah cina muslim , ibu india muslim , anak2 boleh berbahasa 3 bahasa utama --bukankah itu indah dan menyeronokkan? 54 tahun sudah , rasanya asas prinsip untuk keistimewaan kita masih terjaga dan jika kita gagal itu kesilapan kita bukan point finger dekat orang lain ..itu keji namanya, sila keluar dari kotak .








No comments: