Thursday, March 8, 2012

international woman day

4 tahun dulu 8/3/2012 jatuh kali pertama 2/3 ...ok 4 tahun dulu

hari ni juga baru aku tahu : hari ini hari penghormatan buat wanita

jangan ulang dua kisah sayat hati yang aku tonton depan mata dan aku tak nak tengok ulang tayang lagi

1 adegan di sebuah hospital 

sakit bersalin belum berakhir buat si ibu , kebetulan aku lalu di ruang legar wad bersalin hospital utk ke arah timur , ruang itu tempat menurun/mengambil penumpang . Jalan lemah wanita tersebut mengendong anak yang masih merah , di tepi suaminya menunggu dengan kereta , membuka pintu belakang , derap langkah wanita masih perlahan , tiba tiba aku terdengar -"-woi cepat sikitlah jalan , orang nak cepat .." , tepat aku memandang tepat pada si suami , juga pada isterinya --senyum tunduk si isteri

2.adegan di sekolah
-dia guru saya , tegas orangnya , hujan lebat di luar , banjir di hujung jalan , jadi kami menunggu dalam kawasan sekolah sambil berbual ,tanpa sempadan guru dan murid ..tiba2 dtg seorang lelaki : "lama saya tunggu , cepat" 2 harkat suaranya kepada guru saya

saya tahu wanita mungkin terhegeh hegeh jalannya , mungkin buat panas penantian lelaki hilang sabarnya , tapi bukankah amarah itu milik syaitan --jika yang kamu marahkan itu isteri kamu , dia juga ibu kepada anak anak kamu dan penat membawa perut 9 bulan , jika belum cukup rasa hormat kamu juga ingatlah lelaki kamu juga keluar dari rahim seorang wanita


No comments: