Saturday, December 28, 2013

i miss pho

          how shall i describe ho chi minh city in 3 days 2 nite? AWESOME .. I did discover the city side of ho chi minh with my le sister , jalan kaki dalam rintik hujan , nasib hujan sana jenis turun pederas 5 minit lepas tu ok.

         kalau nak cerita details bukak blog adik saya  , sebab yang sedetail detail itulah kalian takkan jumpa dekat sini.

1) PUPPET SHOW
-yang ini perjuangan untuk sampai sangat unik , dalam cerah mentari siap beli t shirt untuk all the man in the house dekat kawasan opera which is lebih murah dan saya menawar dengan harga satu baju jatuh USD2 , siap make sure semua baju dalam plastic burberry , ada aku kisah ori tak ori tapi yang pasti all the man in the house pakai je as one of their outfit.
-nak senang ke puppet show ikut laluan taman macam taman tasik titiwangsa tapi jangan terkejut keliling tu penuh orang vietnam tunjuk skill menari diaorang , no wonder badan diaorang chantek and no wonder aku rasa paling obese di situ . tengah aku dengan nina ralit tengok diaorang menari riang sekali tanpa amaran hujan lebat , berlari lari kami dengan payung kecik cari tempat berteduh yang rupanya entrance ke puppet show.
-masuk puppet show dengan harga 7usd , dulu murah lagi siap gaduh lagi dengan kakak kaunter ticket sebab baca blog review USD6. Rupanya kami orang pertama sampai untuk show jam 5.30petang tp seat huruf I , seat atas bak hang :puncanya sebab lain semua travel agency dah booking .
-ada tujuh persembahan dan tak faham apa diaorang cerita  , tp unik sebab puppet semua berenang dalam air dengan iringan instrumen muzik klasik, mengikut pamplet puppet show ni pernah menang diperingkat antarabangsa.

                               
                          mamat ni penunjuk arah tempat duduk waktu show

                     
               penggerak water puppet show , sorry gambar gegar sebab tangan tak bedung

                                           

                     

2) Vietnam Pho
-pronounce it as fuu not po , macam ngu-yen bukan pronounce as ngu -yen but as win. Pho means noodle
-mee yang penuh dengan hirisan daging lembut dan menggunakan mini size kueyteow, dengan sup panas berserta ulaman daun kemangi dan sambal keras pedas yang menusuk
-yang dekat secret recipe tu 10% tak dapat tandingi pun nak sama rasa lagilah tak.
-saya rindu makanan ini yang dijual di gerai Basiroh , selain menjual telekung , kedai Basiroh ini juga ada buka restoran.

                              


3)COFFEE , COFFEE and COFFEE
-besides durian , this is my enemy ...saya tak minum coffee , bau sebelah starbuck pun saya tak lalu, Dulu sebelum boycott campaign (hoping that im still istiqamah) kalau pegi starbuck saya beli chocolate milkshake with cream.
-dekat vietnam since people say it is number 2 in the world after brazil mahu atau tidak saya kena ikut trend. Yes coffee dia tak buat saya migraine tapi buat saya tidur lena .. might be the caffeine in my body dah sugguh tolerant dengan body system .
-if you guys go to vietnam dont forget to try as many variety of their coffee..







2 comments:

Time Traveller said...

Mamat petunjuk seat tu muka melayu sangat.. persembahan tak faham tak apa..janji layan hehehee :D

Annabuadiary said...

Itulah ingat nak ngorat tp dia x layan. Haha. Best puppet show tu kelakar tp x faham. Tp bahasa seni kan universal