Thursday, October 11, 2012

Madinah --only ALLAH knows how deep I miss Rasullulah and Madinah

3pagi , jumaat 18 may 2012 (sila baca mcm karangan rasmi)

kami tiba sebagai bas pertama ke kota madinah , di mana jasad Rasullulah di makamkan di masjidil nabawi , dari laluan bas ke hotel sudah kenampakan kubah hijau yang bercahaya menyambut aku , mama dan abah sebagai tetamu ..InsyaAllah. Memandangkan kami bertiga ni agak cergas , jadi usaha memunggah beg itu sekejap dan ambil kunci bilik dari mutawif , duduk tingkat 6 , kurang 3 tingkat dari tahun lepas di hotel yang sama ...sesampai di bilik , azan subuh pertama dilaungkan dari masjidil nabawi ...air mata bergenang , azan yang dirindu seakan jelas memanggil , cepat dan pantas kamu ke masjid nabi , yang pahala solatnya beribu ganda , tanpa mandi (tips untuk sesiapa ke mekah: pls pls , jangan mandi bila tiba , dek non cuaca kita lain dgn arab, badan belum naturalize lagi) ,hanya gosok gigi , salin abaya , aku , mama dan abah terus melangkah ke masjidil nabawi . abah ikut pintu utama tengah , aku dan mama kena songsang arus ke sebelah kanan =pintu abu bakr , "along, kamu biar betul lalu sini , mama tengok lelaki je " , ya seratus meter pertama semuanya lelaki , "aku jawab betul ", sehingga ke laluan berpita merah , masuk ikut pintu pagar kecil , ke pintu abu bakar , tengok jam eh dkt pukul 4 , tetapi kenapa macam mudah untuk masuk kedalam ..dan subuh itu kami di dalam , saf ke depan muslimah ..amin ya rab , permudahkan kami ...sgt mudah sebab tahun lepas jam 4 pagi aku dan syieda kena mintak tempat dengan ihsan jemaah indonesia.

habis sahaja solat , kami bertiga --pesan tunggu depan kfc , memulakan breakfast dan jam 6.30pgi kami berkumpul untuk ke raudah ...mendengar taklimat dari ustazah Hamidah dan excited nya bercampur rasa kerisauan apakah umat nabi seorang ini yang amal sedikit tetapi hati menggungung tinggi untuk berjumpa Rasullulah dan excited sbb kali ni aku tak ikut laluan wheelchair, pegilah kami ke raudah kali ni ikut pintu Usman terus ke tempat berkumpul , bayangkan jemaah wanita 4 bas tadi duduk sekelompok , lepas tu tau jelah menunggu nak masuk raudah , lari lari satu tempat kena duduk balik , lari lari (yang aku tak faham apsal kena lari janji masuk udah) duduk balik , dengan pengawal wanita lagi siap ckp .."ibu duduk ibu , duduk ibu "(ckp dengan slang ya teman teman ) ..tp bagusnya beberapa kali lari duduk lari duduk , ada tazkirah di sampaikan oleh ustazah yang sudah bermastautin di madinah , ibu Erly kot namanya aku dengar orang Indonesia panggil gitu .Ingatkan kita jangan buat benda khurafat dan tentang fadhilat selawat

meh sini aku nak kongsikan sedikit , Ibu erly kata di mana lagi tempat lain kita boleh dapat  mcm di Raudah dan seperti berdoa di Raudah ?? mau tahu jawapan dia ialah menghadiri majlish ilmu , jadi jika ada masa marilah beramai ramai mendengar tazkirah yang di gogernize oleh unit agama office office kita. (Ingatan untuk aku yang banyak skip tazkirah).  ..ok dan dalam ralit dengar tu time kali pertama ni ustazah hamidah suruh kita bersihkan hati dengan selawat zikir .. utk pengetahuan aku yang masih mengantuk ni , aku kekonon nak amek feeling zikir sambil pejam mata , sekali hamek aku terlelap seketika .. Sbb time sebelum tu yang sama aku ralit dengar satu rombongan tu punya briefing , baru aku tahu mana tiang kurma , tiang itu ini , cara betul mana makam nabi, umar dan abu bakr . lagi satu mana aku tak tidur , dlm bas n flight aku tidur tidur ayam ja...dulu ikut laluan wheelchair tak de semua ni ... dan dalam tengah mamai sekali semua serentak bangun since aku dah faham tengok depan dengan keliling bidai putih orang duk conteng nama (apa ingat conteng tu nampak cool ke , vandalisme tau tak)..dan lari menuju ke karpet hijau , aku tarik tangan mama , dan kami berdua terus ke tengah mencari karpet hijau ... aku tak kisah keliling aku bagaimana . yang pasti ia aku di karpet hijau , terus buat solat sunat dua rakaat dengan mama , tak sempat berdoa , orang dah berpusu , bangun terus aku menuju ke kiri  di mana menghadap makam Rasullulah , mengucap salam pada Rasullulah , berselawat (juga waktu ini ibu Erly berpesan jika kita selawat pada hari jumaat , selawat kita direct terus disambut rasul , kalau hari lain malaikat yang sampaikan kepada Rasul , jadi utk kita yang memang memerlukan syafaat Rasul di akhirat , lets recite selawat banyak banyak )... kuasa Allah , ada dua orang jemaah Indonesia sudah selesai solat dan kami berdua terus ke tempat yang mereka tunggu utk kami solat , berdoa menadah tangan memohon ampun atas khilaf yang tiada penghujung , atas segala dosa dan kemaksiatan yang sedar atau tidak , serious aku tak dpt gambarkan dengan perkataan , thank to Allah , terubat rindu setahun lalu , berpeluang aku lebih lama dekat dengan makam Rasulullah (pls sahabat sahabat , berdoa kepada Allah menghadap kiblat ya !) ... rasa puas , dengan masih mata memerah , aku pandang mama untuk kami ke arah kanan pula ...dekat nak arah keluar kami solat dua rakaat , alhamdulillah puas .... kami terus keluar menuju tempat air zam zam , basahkan tekat , tengok jam lagi 2 jam utuk waktu solat jumaat , aku dan mama amek keputusan stay terus sbb karang lagi susah nak masuk balik , lagipun dah janji dengan abah jumpa lepas zohor depan KFC

tips ya menteman sekalian : korang solat banyak kali and dekat sujud tu berdoa banyak banyak sebab pengawal tu nampak ja hangpa doa , dia perambat suh keluaq jadi dlm solat tu kasi lama. Ada je kekadang kepala kena langkah , doa banyak banyak hangpa semua selamat sbb kita pun dalam kawasan raudah .. lagi satu adegan duduk bangun lari ni ...duduk bangun lari ni perempuan je merasa sebb time masuk raudah kita limited , ikut negara negara --kalau lelaki dia semua waktu .. sempat lagi aku berfikir jika di raudah ini dengan ruangan sekecil ini mampu memuatkan dekat ribuan jemaah bagaimana di mahsyar kelak , jika di raudah ini demi sebuah tempat hijabah dan bertemu dengan Kekasih Allah kita bertolak tolakkan , bagaimana pula di telaga kausar?




1 comment:

Annabuadiary said...

photo ini encik abah yang snap ...dia senang lah bawak handycam pun lepas kot.