Sunday, December 16, 2012

saya rajin nak cerita pasal pengalaman saya diMekah

mekah 2012

sebelum tu ...ampunkan saya yang malas tekan keyboard , tapi rajin berkicau dan bef EF -BEE..

mafhum kerana saya ke Madinah dulu , maka saya harus miqat iaitu niat ihram umrah di Bir ALI --sila rujuk buku SPM bab haji tingkatan 4 untuk mengetahui tempat miqat, apa itu miqat ..sebelum itu saya bersolat zohor dengan mama di masjidil nabawi ,lepas zuhur saya terus jamak asar sbb dkt bir ali kata mutawif saya , kita niat ihram je ,,jangan ada turun nanti ada tak nampak bus ..ye betul ini terjadi tahun lepas , rombongan saya lewat keluar madinah dkt 20minit sbb tiga orang tersesat ... bus dari madinah ke mekah banyak nya , jadi anda bayangkan kota mekah itupun tentu ramai orang ...

sebelum itu , sewaktu di madinah , first time abah pakai ihram dan saya rasa abah cool , sebenarnya hard for me to say good bye to rasullulah dan saya berdoa kepada Allah diberi peluang lagi dan lagi menzirahi makan kekasih Allah ..AMIN! memandangkan abah concern on aurat jadi saya anak perempuan yang tolong abah tiap kali pakai ihram ,untuk selitkan kain ihram mahupun itibaq (kasi nampak bahu kanan waktu tawaf) .

perjalanan ke mekah mengambil masa 7 jam dari madinah ....ok since kali ni mutawif mohd amin tak bagi keluar dan kami semua sudah solat asar , maka selepas berniat jamai , serta saya tambah niat jika ada halangan agar saya boleh menghalalkan diri dengan tahalul (setiap hari saya doa bagilah menses saya turun bila balik msia) , serta diingatkan pantang larang ihram maka talbiah bermula ..perasan ? tiada kata yang saya dapat gambarkan ..touching , tak sabar nak tengok kaabah, rasa takut sbb saya tahu dosa saya sama kot tinggi jabal uhud , rasa teruja sbb berpeluang lagi bersolat di tempat yang 100k x ganda pahalanya  , panjang kata bermacam macam rasa ada..udara luar mula membahang , talbiah semakin slow , akhirnya saya mencapai sakinah iaitu tidor ... sehingga saya dikejutkan oleh mama saya yang sudah tiba di rnr .. memandangkan ingatan saya masih alhamdulillah maintain ..saya tahu ini rnr sama mcm tahun lepas, kami mulakan dengan solat maghrib + isya ...time ni syahdu tau sbb we all in white color , very the jaga all tatatertib sbb nk pegi umrah , since saya tahu kondisi tandas dia tahap bakal loya tekak (seriously aku tak faham apsal tandas pak arab mohon saya buat kerja amal) jadi saya tunggu je mama dkt luar , abah n gang jemaah lelaki dh solat , selepas itu kami cuma solat di tempat rehat yang besar dengan membentangkan karpet ..kami dijamu dengan mandi ayam + ikan oleh agensi travel ...teruskan perjalanan dengan talbiah sehingga semua mencapai kemuncak sakinah

dalam lebih kurang jam 8++ ...ustaz mula berceloteh , dari kejauhan saya dah nampak lambang akhirul zaman siap 4 muka iaitu tower clock atau mecca big ben ...maka saya makin teruja perasaan takut tinggal 5 percent (saya takjub ini) yang ada perasaan menzahirkan diri , berdoa , bersolat dan melakukan routine umrah sehingga selesai dan meluahkan rasa rindu tiada tara bersaksikan kaabah ... check in hotel and 30 minit ustaz bagi tempoh kami berkumpul membuat umrah , masuk melalui pintu king al -aziz 1 ,. sport check pulak tengah mlm (rileks ! seperti biasakan pandai cover) menjalankan routine bermula tawaf , owh orang ramai di waktu malam kerana cuaca nyaman jadi ramai buat umrah waktu malam ...tapikan kadang2 saya suka buat umrah tengah hari , sbb time sujud tu rasa cool (diceritakan tempat sujud itu laluan air zam zam)..tetiba owh , abah saya hilang , tinggal saya n mama je sampai habis routine , lepas solat sunat depan maqam ibrahim pun saya tak nampak abah ...sudahlah abah first time ke sini n mata kurang nampak ...maka saya berdoa agar abah dpt cari saya , perasaan bersalah sbb saya waktu tawaf itu mencepat langkah follow mama , maka terlepas abah ke belakang ...sampai di tempat deretan tong air zam zam  , ustaz menyuruh kami mengambil sunnah meminum air zam zam sebelum membuat saie safa dan marwah ..waktu ini tadaaa ...abah saya nampak tengah bercakap dengan tukang sapu , saya terus menepuk belakang abah (alhamdulillah) dan kami semua melakukan saie, cukup 7x , potong 3 helai rambut maka sempurna sudah ibadah umrah wajib kami ...

kami berjalan pulang ke bilik , dan ada yang best esoknya 1 rejab , jadi ustaz kata kalau larat puasa ..kami bertiga membuat keputusan memandangkan nak pegi umrah ramadhan belum berkemampuan dan kesempatan 1 rejab maka adanya kami berpuasa ....


ok ...nanti saya cerita corat coret kota mekah al -mukarramah

No comments: